Jodoh yg Sejati Membawa Diri Makin Dekat dengan ALLAH dan Nabi

TIDAK SANGGUP HIDUP HINA TANPA PERJUANGAN BAHKAN RELA MATI SYAHID KERNA AGAMA DAN PERJUANGAN

------------MENDAMBa SYAHID fi SABILILLAH-----------

Tuesday, November 23, 2010

Kekasihku..Taufik dariMU..

Dengan namaMu, yg Maha Agung lagi Maha Pemberi rezeki..

Lama sudah tidak mengupdate blog ini..
kadang kala rasa mcam malas jer nak teruskan ..
tambah2 bila xde labtp sendiri..
bilalah abah nak beli..
astaghfirullah..


Benar seorng hamba tidak lepas drpd  melakukan dosa..
namun sebek2 pendosa adalah yg segera bertaubat di atas maksiat yg dilakukan..
berlapang dada menerima mehnah dariNya..
disebalik beban,cuba bertahan sehingga benar2 mencabar kudrat..
lagi2 diri  kerdil ini yg byak kelemahan..
namun seorang Muslim yg insaf dan berdoa ,

''ya,Allah..aku ini seorang hambaMu sahaja..HAMBA ..seorang Hamba...
hamba hina dari setitis airmani yg hina dan jelek..terpilih dri berjuta musafir sperma..
datang dlam keadaan tidak berbaju dan kembali kepadaMu dalm keadaan bangkai..kasihanilah aku  hambaMy yg lemah..''

Sungguh berbahagialah orang yg diuji ..
kemudian dia bersabar..
Allah sempurnakan  kesabarannya..
dan memberinya syurga...

Allahuakbar..

mengulang pita rakaman dlam  hidup..
pelbagai ujian diberi kpda setiap hambanya..
ujian itu adakla menguji iman atau melemah iman..
 tgah malam itu  menerima msg dari  sahabat sefikrah..
tpi kerna malam itu ana tidur awal sekali..
selesai menguruskan jenazah ayahanda saudara tersayang yg baru pulang ke  Rahmatullah jam 8pgi xd..
teringat 2hari sebelum itu..semasa pergi beraya ke rumah mama sedara jumaat itu di Pasir Pekan..
ayahanda kelihatan begitu lemah..kata mama..ayahnda baru  habis bikin sangkar burung merpati putih..
entah dari mana datangnya burung itu yg tiba2 datang menyerah diri..jinak sekali..
bagi satu petanda..
hati kecik Abi mengesyaki sesuatu..
ana hanya terdiam..
mungkin sudah takdirnya..
ayahanda pergi meninggalkan mama mah dan keluarganya..
lembut jenazah arwah..
kata sesetengah org,mayat yg  lembut maksudnya mgkin arwah sedang baca quran semasa malaikatul menjemput..dtgah sakaratnya..
wallahualm..
dalam perjalanan..Allah uji dengan tawaran pahala bg hambanya yg sabar..
van kemalangan menempuh divider jalan..
nasib baik abi dan adik2 xder pa2..
tapi kami tersadai di highway dri lepas Asar hingga isyak..


HAmpir tidak tahan rasanya..
Kekasihku..taufikNya datang dalam kelam malam itu..


Hidup ini kdg2 ibarat pengalaman naik kereta..dalam perjalanan jauh...asyik dengan pemandangan..
tiba2 kereta terkandas di tengah highway..
tanpa surau atau kedai terdekat..
sungguh risau apabila terpaksa qada solat dan habis bekalan air..xpe2..sat g mekanik datang..
tapi kalu accident jatuh gaung,sungguh amt tragik..tiada saper yg persan,barangkali..
begitula jua hidup..kita dalam otw ke lokasi yg kekal dan abadi..adakl;a kita bingung dan hilang panduan..
kerna terlalu khusyuk dengah hidup dunia..hubbud dunya..
bagi yg berpegang pda kompas al Quran dan radar Sunnah..
insyaAllah..itulah penunjuk arah terbaik..
kita pasti dapat surau iman dan beklan air  ilmu..
dalam kebingungan,datangla Mekanik Terbaik macam ada kwan ana cakap..
Allah..
bila kita jatuh,ada kwan yg soleh dan solehah serta prihatin..
mengangkat kita dari terus terjerumus ke gaung maksiat..
inilah peri pentingnya punya yg baik kan..agar dikelilingi suasana iman..
namun kalu accident aqidah dan lumpuh iman...
pasti tiada siapa yg dapat menolong yg dapat bantu..
tapi kan kita still ada insurans nyawa atau insurans kereta..kalu rosak..
dan kita punya Penginsurans Terbaik..
Allah yg mAHA pENGAMPUN..
segala dosa2 hambaNya..
mudah2an kita sentiasa di belas Allah..
sungguh kemalangan iman lebih teruk daripda kemalangan jiwa..

wallahualam..

sungguh susah menjga hati..
namun bila sudah tertaut pada Illahi..
tiada siapa lagi yg dapat mengambil tempat di hati..
bila hati sudah bercinta dengan Allah dan Nabi..
pasti ketenangan hati dapat di cari..
maka sedikit demi sedikit cinta pada dunia dan isi..
melangkah pergi..
pergilah hubbud dunya wa karihayatul maut..
datang2 lah datang iman bertambah rapi..
moga kita dapat beramal dengan setiap ilmu yg digali..kerna ilmu yg tidak diamal bakal melaknat kita nanti..mahfum hadis..


Monday, November 8, 2010

IKhlaskah hAti..

sungguh nikmat Allah tidak terhitung..
merasakan senang pada malam itu
berada dalam dakapanNya...
apalagi yg lebih besar bagi seorang mukmin dengan dikurnia nikmat kemudahan dlam beribadat..
serta bersa tenang dan sedap beramal..
Lagi pula dapat istiqamah..
Ana menyedari seseorang hamba tidaklah masuk syurga disebabkan ibadah yg dilakukan..
melainkan kerna rahmat Allah AR Rahiim..
namun menyedari juga ibadat yg dilakukan mudah2an berupaya mengetuk pintu rahmatNYA..
manusia biasa ini tidak maksum..
sedpat mungkin cuba memanfaatkan nikmt dikurnia..
berehat dirumah andai tidak diisi dengan aktiviti berfaedah..
maka merugikan..
''demi masa..sesunggunya manusia itu berda dlam kerugian,kecuali merka yg berpesan2 dengan kebenaran dan berpesan2 dengan kesabaran''..

siang dan malam berusaha menggali hikmah dari ilmuMu...
baik ilmu dunia maupun akhirat,
memperlengkap diri sebgai daie..
sedar diri punya seribu satu kelemahan diri..
amat mengisi kekesongan hati..niat awwali ingin bekerja mencari pengalaman
bagi memenuhi waktu senggang cuti 2bulan asasi..
namun melihat mama dan abah seakan berat hati..batalkan sahaja kputusan terpatri..
biarlah..pasti ada hikmahnya..
memang ada hikmah..
senang sekali melihat jemaah solat subuh sma ramai dengan jemaah solat Isyak..
namun agak sebak hati melihat usia para jemaah yg dirahmati Allah..
di mana warga muda????
 terdetik naluri di hati..
bidaln kelantan ada oyak:
''rumoh kato gi,kubur kata maghi..''
bukan dituju buat warga emas sahja..
bukankah kematian itu mendatangi sesiapa jua..
tanpa mengira dimana anda berada..waktu bila..
sedarlah..diceritakan dlam satu kisah yg dismpaikan waktu bayam magrib..
malaikatul izrail melihat muka kita 70 kali..
menunggu arahan dari Tuhan yg Maha Mematikan..
ALLAHUAKBAR..

petang itu..usai melihat keputusan final sem..
ana pulang ke rumah berjalan kaki..
tidaklah penat sangat perjalanan sejauh 4km itu..
cuma kerna sudah tidak biasan seperti sewaktu zaman sekolah dulu..
pinggang ini hampr longgar skrunya..
lantaran menunggu bas tidak kunjung tiba..
tapi hati mersakn tenang..yakin ini ujian dariNYA..

berhenti seketika solat zohor di masjid..
tempat biasa menadah ilmu..menjadi radar dlam menujuNya..
panas sungguggh waktu itu..
kerna aircond sedang dibaiki..
nak bukak kipas ada  lelaki sedang baiki..
segan tahap cipan lah plak..hehnhe..
teringat bagaimanlah keadaan di Masyar nanti..
ya Allah,,jarak matahari cuma sejengkal dari kepala..
mendidih otak waktu itu..
nati semua manusia dlam keadaan tidak berpakaian..
Allah...
sesudah solat Asar..
rasa begitu mudah dan senang..
alunan puji dan syukur buatMu..
terdetik lagi sati doa sirr(rahsia)
''Ya,Allah..hamba akn terima ujian dariMu..musibah mahupun nikmat akan ikhlas menerimanya..''

ketenangan menyapa lagi dlam hati..
melihat wajah2 tenang dan suci makcik2..

malam menjelma..
gagahkan juga walau penat belum pergi..
mengunjungi rumah Allah..
demi merebut pahala jemaah 27kali ganda..tidak lebih dari itu..
namun seharusnya setiap amalan yg dibuat hendaklah kernaNya..
kemudian merasakan cuak dalam hati..
hati curiga..
hati kecil bermonolog..
''akan terjadi sesuatukah dalam riwayat hidupku selps ini..''cuba untuk tidak menghiraukan persaan aneh yg menggngu kekhusyukan dalam hati..
usai Isyak..
seorang makcik yg katanya adlah sahabat mama datang hampir memelukku..
tidak ana kenali sangat..
dia kelihatan gembira..
membisikkan sesuatu di telingaku..
''nati mak cik bagi hadiah kain sembahyang kat hidayah yer..''
wah..salah satu doa telah terkabul..kadang kali Allah memberi sesuatu yg terlintas shja dlam hati..
bukanlah apa..
mungkin kerna telengkung solat ana agak l..'
niat dihati ingin membeli yg baru..
bukannya tiada telengkung di rumah..cuma rasa lebih selesa dgan yg lama..
apa2 pun syukran mcik lah..
bukan satu yg ana dapat..
bahkan 3..

alhamdulilahh..nikmatMu..
malam itu bulan penuh..
cantik bercahaya..
indahnya persaan ini..
seakan2 malam pertama2 seorang pengantin..
berbulan madu dengan Alllah..
wajah Rasulullah,kekasiku tentu lebih indah dan bercahaya dari bulan..
ya Allah rindunya bertemu dengan Kekasih Agung..

nyut..nyut..
 ''Mama,kalu cemar peluh macam ini ker?''
dimanjai dengan ujianNYA..
2 kali ke hospital..akhirnya masuk ke wad emergency..
walaupun agak terkejut tatkala mama kata penyakit ini boleh membawa maut..
arwah datuK dulu buta akibat ini..
hmm..
teknologi sekarang dah moden kan..
reda..
rasa lucu pulak apabila doc kata sakit ini virus..

 lupa plak beza antra virus dan bakteria..


sungguh sakit Itu kafarah dosa..
mungKin ini tanda dariMU..
meskipun sudah sembuh tapi kemungkinan ia akan hidup bersmaku..

ini benar2 ujian atas doa yg kupnta..
persoalannya adakah ana ikhlas???

INSYAALLAH..