Jodoh yg Sejati Membawa Diri Makin Dekat dengan ALLAH dan Nabi

TIDAK SANGGUP HIDUP HINA TANPA PERJUANGAN BAHKAN RELA MATI SYAHID KERNA AGAMA DAN PERJUANGAN

------------MENDAMBa SYAHID fi SABILILLAH-----------

Sunday, March 27, 2011

..Tangisan Seorang Hamba..

Bismillahi Rahmani Rahiim..




''ya,Rabb..ya Khaliq..segala puji-pujian hamba panjatkan ke hadratMu atas kurnian nikmat Islam dan iman hingga ke saat ini..



ya,Rabb..ya Malik..Engkau Maha Berkuasa atas hamba2Mu..hamba ini berdosa ya,Rabb..tapi walau hamba banyak melakukan kesalahan,namun Kau masih berbelas kasihan pada hamba..dan masih tidak menarik nikmat udara yang hamba sedut setiap saat..

ya,Rabb..hamba tahu memang hamba tidak layak masuk ke syurgaMu yang penuh dengan nikmat yg tidak terbayang di mata..terfikir dek akal..dipenuhi dengan orang2 soleh yang benar2 beriman..tapi hamba ingin berjumpa kekasihMu,Muhammad s,a.w..dah hasrat hamba itu mana mungkin akan tercapai andai hamba tidak bersamanya di jannah Mu..tapi ya,ALLAH..hamba tak sanggup walau separuh saat berada di nerakaMu yang penuh dengan azab dan balasan yang jua tidak akan pernah terbayang di mata manusia lagi2 manusia2 yang engkar..astaghfirullah..walau seketika..Engkau yang amat keras seksaanMu menjanjikan sekecil2 penderitaan ahli neraka ialah apabila dipakaikan selipar neraka maka akan bergelagak isi otak..astaghfirullah..sakiiiitttttt..ya,ALLAH..bagaimana hamba bisa menanggung semua itu..sedangkan panas terkena matahari di dunia pun hamba sudah mengeluh dan demam..inikan pula panas api neraka yang berganda..astaghfirullah..ampun,ya ALLAH..hambaMu yang penuh dengan selut2 dosa..''

''ya,Rabb..saat ini hati hamba merasakan kesedihan yang teramat..kerna rasanya hati hamba telah keras ya,ALLAH..ya,Halim..hamba banyak bergurau selama ini tentang urusan hidup..lagi pula banyak ketawa mematikan hati..adakah hamba telah mati hatinya..jika benar kurniakn hamba hati yang baru atau matikan hamba dalam hati yang masih ada secebis kerinduan berdua-duaan denganMu dan Rasul di sana sebelum ia menjadi lebih teruk..ya,ALLAH..




ya,Rabb..hamba sangat terkesan..kerna mata tidak mampu mengeluarkan airnya di kala mendengar perkataan mati atau yang berkaitan dengannya..kalau dahulu di saat telinga yang banyak berdosa ini terdengar perkataan itu,,hati hamba akan tersentuh dan segala kerja akan menjadi tertangguh lantaran sibuk memikir nasib diri .mulalah fikiran membayangkan bagaimana saat maut hamba kelak..husnu khatimah kah?atau su'khatimah kah?astaghfirullah..sedang kekasihmu..Muhammad s.a.w  masih merasakan sakaratul maut itu dan sehingga Jibrail tidak sanggup memandang wajah Baginda yang mulia menghadapi proses keluarnya roh dari badan..sakiiittttttttt..ya,Allh..sempat NabiMu berdoa,''ya,ALLh timpakan saja semua sakitnya mati ini ke ats ku,bukan ke atas umatku..ALLAHUKBAR!!...

ya,rabb..sakitnya hati ini apabila kadang kala hati bersenandung riak..astaghfirullah..memikirkan diri telah berbuat baik kononnya..memikirkan hidup ini tenang..tidakkah kau fikir duhai hati..barangkali ini istidraj..nauzubillah..ya,ALLAH..hamba malu denganMu..janganlah ya ALLAH..tolonglah..jangan Kau memalingkan wajahMu yang indah dari hamba..kepada siapa lagi seorang hamba yang berdosa dan tersalah arah akan pergi kalau bukan kpda Tuhan yang Maha Pengampun dan Pembri petunjuk..hamba malu..bahkan untuk mengangkat tangan yang berdosa ini berdoa kepdaMu..tetapi mengenangkan rahmatMu melebihi murkaMu..hamba menebalkan muka merintih padaMU..



ya,RAbb..ikhlaskah hati hamba beribadah kepadaMu.?.atau sekadar memenuhi tanggungjawab sebagai hambaMu..bukan kerna cinta padaMu..ya,ALLAH..maafkan hamba kerna tidak dapat merasakan kehadiranMu setiap saat..maafkan hamba kerana selama ini hamba hanya mengucapkan kalimah 'Laailahaillallah.',tapi ianya hanya di bibir sahaja..sesungguhnya iman itu belum masuk ke dalam hati hamba..sehingga hamba tidak mampu merasa cinta dan rindu kepadaMu,ya Wadud..wahai yang Mha Pencinta..sesungguhnya hamba tidak mampu mersa gementar tatkala membaca ayat-ayatMu..ayat-azabMu mengalir seolah aliran air terjun..tidak terkesan di hati hamba..





ya,Rabb..tolonglah..bersih dan sucikan hati hamba lagi..tenangkan hati yang resah memikirkan sesuatu yang belum pasti..ampunkan dosa hamba saat bermuamalat dengan hamba yang lain baik muslimin mahupu muslimat..hamba malu melihatkan kelemahan diri..kenapa hamba tidak seyakin Aminah Qutb..bukankan lelaki yang baik untuk perempuan yang baik..kenapa hamba lemah dalam berikhtilat meski dalam urusan kerja..kenapalah hamba boleh lupa bahawa hati kita ini menjadi rebutan syaitan dan malaikat..?astaghfirullah..ikhlaskan niat hamba lagi tujan mensolehahkan diri adalah biarlah semata-mata kerna ALLAH dan Rasul..hamba akan berpegang dengan pendirian ini..semoga Kau jagalah hati ini khusus buat si dia yang Kau tetapkan di luh mahfuz..sungguh akan hamba mencintai insan pilihan soleh itu kerna agama yang ada padanya..jikalau hilang agamanya,maka hilanglah cinta hamba padanya..ya,ALLAH..peliharalah hati kami dari benih2 zina..ameen.. 

ya,Rabb..hukumlah hamba di dunia ini lagi atas dosa dan kesalahan..tidak mungkin akan hamba mampu menghadapi hukuman di masyar kelak..bahkan penantian menunggu hisab dimashyar..macamna,ya Allah akan hamba menghadapi seorang diri..??di saat matahari didekatkan di kepala manusia hanya sejengkal..ALLAHUKBAR..tak dapat dibayangkn situasi itu dalam keadaan tidak berpakaian lagi..ya,Rabb..ya Sami'..dengarlah rintihan hati hambaMu yang berdosa ini..hamba sedar selama ini jiwa hamba tergelincir dari landasan fitrah kejadian ya Engkau ciptakan..ampunilah hamba ya Tawub kerna tidak dapat menahan nafsu dan diri daripada tetap berada di jalanMu..adakala hamba lemah dan malas..lantas tanggungjawab dan amanah mentarbiyah sahabat hamba lupakan .kononnya sibuk belajar..lupa fikh awla yang lebih layak diberi perhatian...ilmu yang Kau kurniakndi majlis talaqi dan sebagainya belum hamba sebarkan..hamba lupa,ilmu yang tidak disebar dan diamal akan melaknat kita balik..ALLAHUKBAR..besarnya amanah yang Kau perintahkan sebagi khalifah ,sebagai hambamu..sebagai anak..sebagai sahabat..sebagai pelajar..mana mungkin hamba berangan-angan memegang amanah sebagai isteri sang pejuang andai amanah yang lain2 belum tertunai..penyaksian apa yang akan hamba bentangkan di hadapan CCTV Plasma mu di masyar kelak..alangkah ruginya hamba andai Kau menolak doa hambaMu ya ALLAH..sekurang-kurangnya pandanglah ya,ALLAH..




ya,Rabb..sesungguhnya hamba sering kalah dan sering lemah dan gagal dalam perjuangan melawan nafsu dan hamba sering tidak mampu kembali kepada diri hamba yang sebenarnya..lemahnya jiwaku..lemahnya imanku..jiwa ini merindukan kebaikan..ketenangan saat berbuat baik..berakhlaq sesama manusia..tapi jiwa hamba tidak berdaya ya,ALLAH..sangat rapuh..sangat mudah lupa dan lalai dengan cubaan dunia..ya,Aziz..ya Qawiyy..kuatkan hambaMu.......ya,ALLAH..berikan aku kepayahan agar dengannya aku lebih banyak mengingatiMU..kurniakan aku kesenangan sekiranya dengannya aku makin mendekatiMu..kuatkan hati aku menempuh badai ujian..moga dengannya,aku lebih mendapat kasih sayangMu dan KekasihMu...astaghfirullah..

Katakanlah:" Hai hamba-hamba-Ku yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dia Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani "(QS. 39:53).

Rasulullah s.a.w. bersabda bahawasanya Allah s.w.t. telahpun berfirman (dalam hadis Qudsi): "Wahai hamba-hambaKu, sesungguhnya Aku telah mengharamkan kezaliman ke atas diriKu, dan Aku jadikan kezaliman itu haram sesama kamu jua, maka janganlah kamu semua melakukan kezaliman.

"Wahai para hambaKu. Kamu semua sebenarnya sesat, kecuali sesiapa yang Aku memberi hidayah kepadanya, maka pohonlah hidayah daripadaKu nescaya Aku akan memberi hidayah kepadamu.

"Wahai para hambaKu. Kamu semua dalam kelaparan melainkan sesiapa yang Aku beri makan kepadanya, maka mintalah makanan daripadaKu, nescaya Aku akan memberi makan kepadaNya.

"Wahai para hambaKu. Kamu semua asalnya bertelanjang (tanpa pakaian dan penjagaan), melainkan sesiapa yang Aku beri pakaian kepadaNya. Oleh itu, mintalah agar Aku memberi pakaian kepadamu, nescaya Aku akan memberi pakaian kepadamu.

"Wahai para hambaKu. Sesungguhnya kamu semua melakukan kesalahan pada malam dan siang sedangkan Aku Maha Mengampuni sekalian dosa, maka mintalah ampun daripadaKu, nescaya Aku akan ampuni kamu semua.

Wahai para hambaKu. Kamu semua tidak dapat mencapai akan sebarang kemudaratan bagi memudaratkanKu. Kamu semua juga tidak akan dapat mencapai suatu kemanfaatan bagi memanfaatkanKu.

"Wahai para hambaKu. Kalaulah seluruh makhluk daripada yang paling awal, sehinggalah yang paling akhir wujud, manusia dan jin, seluruhnya, bertaqwa dengan taqwa orang yang paling bertaqwa dalam kalangan kamu, nescaya tidak akan bertambah akan kerajaanKu lagi.

"Wahai para hambaKu. Kalau seluruh makhluk daripada yang paling awal sehinggalah yang paling akhir wujud, samada jin ataupun manusia, seluruhnya, derhaka kepadaKu dengan sejahat-jahat penderhakaan dalam kalangan kamu, nescaya ianya tidak sedikitpun mengurangkan akan kerajaanKu sama sekali.

"Wahai para hambaKu. Kalau seluruh makhluk daripada yang paling awal sehinggalah yang paling akhir wujud, samada jin ataupun manusia, seluruhnya, berhimpun dan meminta daripadaKu, nescaya Aku akan memberikan setiap daripada kamu, akan perimntaan-permintaan mereka, dan ia tidak mengurangkan sedikitpun daripada apa yang Akum miliki, melainkan seumpama berkurangnya lautan apabila masuk ke dalam laut.

"Wahai para hambaKu. Hakikatnya (dalam seluruh kehidupan ini), hanyalah apa yang berkaitan dengan amalan kamu semua, yang Aku perhitungkan ke atas kamu, kemudian Aku memberi ganjaran terhadap amalan-amalan tersebut. Sesiapa yang mendapati akan kebaikan daripada amalannya, maka hendaklah dia memujiKu (bersyukur kepadaKu). Sesiapa yang mendapati akan keburukan daripada amalannya, maka tiada yang dipersalahkan melainkan dirinya sendiri." (Hadis riwayat Imam Muslim

hamba akur ya,ALLAH..kala ini air mata mungkin belum mampu mengalir deras seperti dulu..tapi inilah sahaja bukti hamba sebagai seorang HAMBA..yang tidak maksum..terimalah ya,ALLAH..AMEENN....


Baginda Nabi Saw pernah ditanya suatu hal oleh Abu Bakar RA yang menjadi sahabat karibnya. Sebagai manusia, tentu Abu Bakar memiliki dosa dan kesalahan. Walaupun kita tahu, bahawa dia bukanlah manusia biasa. Dia adalah seorang sahabat Nabi SAW yang telah dijamin syurga oleh Allah dan Rasul-Nya.
Abu Bakar bertanya kepada Nabi SAW, "Wahai Rasul, ajarkan aku sebuah doa yang bermanfaat untukku!" Maka Nabi SAW pun membacakan doa berikut untuknya sebagai jawapan:
رب اغفر لي خطيئتي وجهلي وإسرافي في أمري كله وما أنت أعلم به مني, اللهم اغفر لي ما قدمت وما أخرت وما أسررت وما أعلنت, أنت المقدم وأنت المؤخر وأنت على كل شيء قدير.
Rabbighfir lii khathii-atii wa jahlii wa israafii fii amrii kullihi wa maa anta a'lamu bihi minnii, allaahummaghfir lii maa qaddamtu wa maa akhkhartu wa maa asrartu wa maa a'lantu, antal MUQADDIMU wa antal muakhkhiru wa anta 'alaa kulli syai-in qadiir.
"Ya Allah, ampunilah dosa-dosaku, ketidak-tahuanku, semua perbuatan burukku dan kesalahan lain yang lebih Engkau ketahui. Ya Allah, ampunilah dosa-dosaku yang telah lalu dan yang akan datang, dosa-dosa yang sengaja aku lakukan atau tidak sengaja. Engkau Yang Pertama dan Engkau Yang Terakhir, dan Engkau Maha Kuasa atas segala sesuatu. " (HR. Bukhari & Muslim)
Cuba resapi makna doa tersebut di atas! Bayangkan kelembutan jiwa orang yang mengucapkannya, serta kasih sayang Allah SWT, At-Tawwab,Sang Penerima taubat hamba-Nya. Nuansa pengharapan dan kebahagiaan akan tumbuh dalam lubuk hati sang hamba yang membacanya seraya bertaubat kepada Allah. Dan Allah pun akan menerimanya kembali dengan segala rahmat dan ampunanNya. Hingga membuat diri sang hamba menjadi putih kembali dari segala dosa. Dan ia dapat kembali seperti sediakala! Subhanallah ....


MATIKAN HAMBA DALAM TAUBAT PADAMU..







Hati hiba mengenangkan
Dosa-dosa yang ku lakukan
Oh Tuhan Maha Kuasa
Terima taubat hamba berdosa


Ku akui kelemahan diri
Ku insafi kekurangan ini
Ku kesali kejahilan ini
Terimalah, terimalah, terimalah
Taubatku ini

Telah aku merasakan
Derita jiwa dan perasaan
Kerana hilang dari jalan
Menuju redha-Mu ya Tuhan
Aaa… Ya Allah
Aaa… Ya Allah

Di hamparan ini ku menerima
Moga taubatku diterima



P/S:
Teringin sungguh berjumpa dan menatap wajah bonda dan ayahanda tersayang..juga teringin sungguh menatap wajah dan mendengar untaian kata2 hikmah yang menyejukkan hati yang sedang berduka dari al faqir ustaz MuhaDIR..Semua kerinduan ini bertaut menjadi kerinduan bertemu MU dan Rasullulah s.a.w..ALLAHU allah..KAbulkanlah walau dlam mimpi..ameeennn..

maafkan hamba.wahai teman2..

No comments:

Post a Comment