Jodoh yg Sejati Membawa Diri Makin Dekat dengan ALLAH dan Nabi

TIDAK SANGGUP HIDUP HINA TANPA PERJUANGAN BAHKAN RELA MATI SYAHID KERNA AGAMA DAN PERJUANGAN

------------MENDAMBa SYAHID fi SABILILLAH-----------

Friday, May 3, 2013

R.U.K.U.N. Q.A.S.I.D.A.H


Assalamualaikum Wbt.

Bismillahirahmanirahiim..

Allahumma Solli A'la Sayyidina Muhammad.

Soalan:

Bolehkah kita belajar berQASIDAH daripada YOUTUBE dan CD sahaja?

Jawapan:

Boleh.Tetapi paling bagus setelah kita mendengar dan pergi kepada guru-guru dan ahli dalam bidangnya.Ulama menyebutkan bahawa nak berqasidah ini,bukan sahaja berqasidah begitu sahaja,ada rukunnya.Ada rukun-rukunnya.Disebutkan oleh Habib Zain Bin Ibrahim Bin Sumaith,antara rukun berqasidah:

1) MEMPUNYAI SUARA YANG SEDAP.

Pertama suaranya mesti sedap. MasyaALLAH.Suaranya mesti sedap.Kalau tidak sedap,nanti orang kata ''apo ni suara tak sedap''.Nanti dia kata suara tak sedap takpa,takut dia sampai kepada:''apo qasidah tak sedap.'',padahal qasidah itu memuji Nabi.Takut dia berdosa.Kerana itu rukunnya yang pertama suara mesti sedap.

2) FAHAM NAHU BAHASA ARAB.

Kedua,orang yang berqasidah itu mesti faham akan nahu Bahasa Arab.Supaya ketika dia membaca itu,mesti dia tahu kenapa dibaca fathah,kenapa dibaca dhommah dan sebagainya.Ini perlu kepada guru untuk kita akan faham perkara-perkara nahu sebegini.







3) QASIDAH KENA DENGAN MAJLIS.

Ketiga,hendaklah orang yang membicarakan itu,qasidah yang dilantunkan itu kena dengan majlis.Jadi majlis apa,qasidah yang dibicarakan itu kena dengan majlisnya supaya,supaya ada dipanggil kesinambungan.Maka orang melihat majlisnya,apa yang disebutkan dalam qasidahnya membangkitkan perasaan rindu dan cinta 

dan ada kesinambungan.


Murobbina,Ustaz Muhadir Haji Joll as Sanariy :)

4) ADA PERASAAN CINTA DALAM HATI SI PENGQASIDAH.

Keempat, hendaklah orang yang bermawlid atau baca qasidah itu orang yang ada perasaan cinta kepada Nabi saw.Kalau tidak,apa yang dilantunkan itu dalam hatinya tidak suka itu adalah dusta semata-mata.Maka kita tidak disuruh berdusta malah dilarang.Itu antara rukun yang disebut oleh para alim ulama'.

Bukan bermakna jika tiada salah satu rukun ini,tidak sahlah qasidah itu.Namun berusahalah kita untuk dapatkan keseluruhannya.




~ditulis kembali oleh al faqirah ilallah khadimun 'ilm,tukang catit balik je termampu buat :) daripada tausiyah Murobbina tercinta: Al Fadhil Ustaz Muhadir Haji Joll As Sanariyy,Mawlid @IKIM.fm 10/1/13 :)

No comments:

Post a Comment