Jodoh yg Sejati Membawa Diri Makin Dekat dengan ALLAH dan Nabi

TIDAK SANGGUP HIDUP HINA TANPA PERJUANGAN BAHKAN RELA MATI SYAHID KERNA AGAMA DAN PERJUANGAN

------------MENDAMBa SYAHID fi SABILILLAH-----------

Friday, November 23, 2012

Tenang ini ujian Tuhan ^^,

SUBHANALLAH..ALHAMDULILAH..ALLAHUAKBAR..

Maha Benar kata-kata ALLAH. :)

Setiap kesulitan pasti akan ada kesenangan dihujungnya.Dan pada kebiasaannya dikemuncak ujian itu,ALLAH akan mendatangkan pertolonganNya yang amat dekat dan mudah bagi ALLAH sebenarnya.
Ketenangan ini mula meresap dan kembali dalam diri.Meng'intima'kan@menggabungkan diri dalam jemaah adalah satu langkah untuk kita terus kekal istiqamah dalam perjuangan.Apatah lagi mempunyai sahabat sefikrah yang benar-benar memahami.

Menerusi usrah,khatibah,daurah,liqa,mukhayyam dan pelbagai jenis ,medium tarbiyyah,terasa 'enaknya' berada dalam landasan perjuangan ini meskipun acapkali diri juga futur terutama saat merasakan diri tidak mampu menggalas beban amanah dan taklifan tugas yang diberi.Namun percaya dan yakin akan kata -kata ALLAH.Iaitu ALLAH tidak membebankan seorang hamba dengan ujianNya melebihi kemampuan hambaNya.Saat ALLAH memberikan ujian pasti ALLAH sudah menyiapkan kesabaran untuk kita.Hanya tinggal kita pohon kepada ALLAH.

Doa.

Setiap insan yang bergelar hamba punya kelemahan masing-masing.Jangan berasa lemah dengan kelemahan itu.Namun mohonlah kepada ALLAH yang Maha KUAT agar meminjamkan kita secebis kekuatan dari sifatnya Ya Qawiyy agar terus tsabat dalam jalan dakwah dan mujahadah ini.

Dan setiap insan juga punya kelebihan dan keistimewaan masing-masing.Jika sahabat seusrah banyak yang memegang amanah dalam persatuan,sebagai wakil pelajar,dan sebagainya diri sendiri mulai saat ini hingga grad selain insyaALLAH cuma melaksanakan sebaik mungkin kerja-kerja jemaah yang ditaklifkan,akan sekadar menjadi khadam ilmu dan ulama'.

Menyedari kekurangan dan kelebihan diri harus diletakkan ditempat yang betul agar Islam benar-benar mendapat manfaat.Sedikit sumbangan mudah-mudahan diterima ALLAH sebagai salah satu bukti cinta dan sayang pada ummat Nabi Muhammad sallallahualaihiwasalam.Cuba bertatih -tatih berkongsi ,mengajak sahabat-sahabat sebilik dan sejiran dalam mahallah dalam group yang lebih kecil dan fokus.Memulakan usaha ta'lim dari bilik ke bilik.Berkongsi ilmu yang dapat sedikit sebanyak sambil diri sendiri sebenarnya lagi banyak mengambil manfaat ilmu dari mereka.Kitab Muntakbab Hadith yang dibaca dan diskusi ilmu dengan kefahaman masing-masing mudah-mudahan ada kebaikannya dan menjadi saham di akhirat kelak.

Saat jari menulis dengan pantas ini,hati berasa begitu bertuah dan bersyukur sekali atas kurniaan nikmat ALLAH.Ujian itu ada senang dan susahnya.Baik atau buruk yang berlaku dalam hidup sebenarnya adalah untuk kebaikan si hambanya itu juga.Sebagai contoh.,seorang yang jarang sakit tiba-tiba jatuh sakit dan dengan sakitnya itu dia lebih ingat pada ALLAH dan lebih dekat dengan Allah ,bukankah perkara sakit itu merupakan suatu kebaikan bagi dirinya.Kalaulah setiap perkara yang terjadi dalam hidup kita mampu mengambil iktibar dan ibrah dan memandang dari sisi seorang HAMBA.

Kita ditarbiyyah menjadi seorang hamba dan kita mentarbiyyah untuk menjadi seorang khalifah.

Hati semakin rindu untuk bertemu Rasul.Namun adakah Rasul ingin bertemu dengan diri ini yang banyak dosa.ALLAhuallah,jangan Kau haramkan mataku daripada terhalang melihat wajah NabiMU.

Kesakitan.
Itu adalah kesihatan sebenarnya.
Membuat diri lebih ingat akan Tuhan.
Membuat diri lebih dekat dengan Tuhan.

Pengalaman rohani yang bakal dikongsikan ini moga-moga tidak menjadi fitnah atau membuatkan diri riak dan sombong.Nauzubillahiminzalikh.

Menghidap sakit belakang yang agak kronik kira-kira setahun  yang lalu.Tidak boleh berdiri atau duduk terlalu lama hingga satu ketika akan ada serangan saraf pada bahagian tertentu.Dr kata ana memang akan ada side effect akan kadang-kadang terkena kezutan saraf.Sekadar seolah-olah kena kejutan elektrik.Tetapi tidak terlalu serius.Bermulanya selepas terkena 'cacar ular' tidak silap dalam orang kampung kami panggil.

Satu malam,ana bermimpi insan dan wajah tersayang.

TGNA memberikan satu sapu tangan putih kepada al Habib Munzir al Musawwa lalu al Habib membacakan doa tertentu lalu meniup ke dalam sapu tangan itu dan meletakkan sapu tangan itu ke belakang badan ana.Alhamdulilah,moga-moga mimpi yang baik.

Pesanan Saidina Abu Bakar daripada Rasulullah sallallahualaiwasalam akan sentiasa ana ingat.Manisnya malam itu.Syukron Murobbi atas kebaikan yang amat banyak.

Hati tenang ini pun ujian.Catatan yang tidak seberapa.Moga-moga saat diri lemah,akan dibelek kembali catatan ini untuk mencari sebuah kekuatan yang hilang melalui ingatan pada nikmat ALLAH dahulu.

''Maka,dengan mengingati ALLAH,hatimu menjadi tenang..'' :)

No comments:

Post a Comment