Jodoh yg Sejati Membawa Diri Makin Dekat dengan ALLAH dan Nabi

TIDAK SANGGUP HIDUP HINA TANPA PERJUANGAN BAHKAN RELA MATI SYAHID KERNA AGAMA DAN PERJUANGAN

------------MENDAMBa SYAHID fi SABILILLAH-----------

Wednesday, November 27, 2013

Mak cik

Disebalik wajah tua, ada hati yang sentiasa muda untuk berbuat kebaikan.

Mak cik Amira yang kukenal lewat melalui Jalan Pekeliling, kasih sayangnya pada seorang tholibul ilmu meski matanya buta separuh namun hatinya tidak buta. Waktu solat ditititik beratkannya. Apa khabarmu,mak cik? Sejak duamenjak permusafiran ke Kl,ini sudah lama tidak nampak mak cik di situ?

Mak cik Sukriah, yang dikenal lewat melalui jilsah dan sempat menumpang tidur dirumah sewanya gara-gara tiada siapa yang sudi menghantar diri ketempat kerja sewaktu dulu, kurindukan masakannya yang ala kadar namun kesungguhan membuatkan air milo pekat dan memasak telur goreng bersayur buat diri benar-benar membuat diri merasakan itu yang paling sedap pernah dirasai. Rindu nak pergi tarawaikh bersama mak cik dengan motorsikal tuanya.

Apa khabarmu,mak cik? Sudah okeykah kakimu yg sering lenguh akibat membersihkan tandas setiap hari? Sudah okeykah hp mu yg sering terjatuh dan adakala hilang dicuri orang?

Mak cik Asiah yang sudi menumpangkan aku tidur di rumahnya gara-gara aku bermalam beriktikaf di masjid waktu Ramadhan lepas,mana ku tahu di situ tidak seperti masjid uia kurang selamat untuk muslimat beriktikaf.

Lantas diriku beliau bawa kerumah,ditatang bagai anak sendiri,dijaga segala makan minum serapi seperti Mama dan Abah. Mak cik dan pak cik jualah yang sudi mengambilku distesen bas Bentong diwaktu dinihari di saat homemates yang dihubungi sejak malam hari tidak memberikan sebarang respons. Baik sungguh mereka,apa khabarmu,mak cik?

Mak cik hanisah yang sudi memberi tumpang ke majlis ilmu terutama ke Ba'lawi. Niat sudah ada, namun ALLAH mentakdirkan keretanya rosak teruk. Namun beliau sering bertanya khabar dan mengambil berat akan perjalananku sebagai tholibul ilm.Masih teringat saat menginap di rumah di Ba'alawi,usai pengajian Sheikh Fahmi Zamzam,kami sama-sama bertabaruk dengan makanan minuman sheikhuna. Bersama alang kak diana, anje syafika ,ude,dan kak husna, berebut kot nak minum bekas air minuman sheikh.. hihi..

Dan akhir sekali Ibu Hazlina, isterinya Ben A'lawi, yang sudi berkongsi mimpi dan pengalaman beliau berjumpa Rasulullah sekaligus ahlul baitnya Nabi. Lalu mimpi yang sama dikongsikan kepada beliau.  Rindu nak kembali ke sebuah tempat yang benar-benar menyamankan perasaan. Sebuah rumah yang sering menjadi kunjungan ulama, menjadi kunjungan Abuya Sayyid Muhammad al Maliki dan sudah semestinya tempat yang sering tetamu-tetamunya 'mengadu' bermimpi Rasulullah... :'(

Semua makcik-makcik ini dikenali sepanjang waktu praktikalku di Hospital Bentong,sebuah tempat jajahan komunis dahulu,bermajoritinya masyarakat Cina dan India. Dan sudah semestinya diriku yang berpurdah sewaktu intern d hospital dahulu,  menjadi perhatian dan pertanyaan sehingga ada yang melabel-label macam2. Inilah ujian  dan dugaan.

Dalam pahit,ada manisnya. Semoga ALLAH merahmati hidup mereka semua. dan semoga ALLAH mencintaimu Ma Khalijah dan Abah Ramli yang telah banyak mendoakan diriku baik-baik sahaja saat berpraktikal di sana suatu masa dahulu.

Disana jua insan-insan bernama sahabat seperti Acik Yanti, Along Fatimah, Angah Dayah, Ateh Farahin, dan yang lain-lain sering menjadi penyokong jua. Jazakumullah khair,sahabat !

Sekadar perkongsian pengalaman.  Semoga dengan menceritakan kebaikan-kebaikan mereka, ada insan pembaca yang sudi menadah tangan berdoa buat mereka semua.


No comments:

Post a Comment