Jodoh yg Sejati Membawa Diri Makin Dekat dengan ALLAH dan Nabi

TIDAK SANGGUP HIDUP HINA TANPA PERJUANGAN BAHKAN RELA MATI SYAHID KERNA AGAMA DAN PERJUANGAN

------------MENDAMBa SYAHID fi SABILILLAH-----------

Saturday, April 20, 2013

Nikmat Yang Teruji

Dengan nama ALLAH yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Allahumma Solli A'la Sayyidina Muhammad Wa A'la Aliih..

MAJLIS MUHIBBEN RASULULLAH  UIAM 2013 :) Jemput datang ya (^_^)/''


Alhamdulilah,segala pujian hanya milik ALLAH Tuhan yang Maha Pengasih dan Penyayang.Segala kesyukuran wajibnya dirafakkan kepada ALLAH Tuhan Sekalian Alam.Rabbi A'lamin.Bersyukur juga menjadi umat Nabi Muhammad sallahualaihiwasalam.Sedangkan Nabi Musa alaihisalam begitu teringin menjadi umat Nabi Muhammad,namun takdir ALLAH mengkehendaki yang lain.Sesungguhnya dapat menjadi seorang hamba yang selalu mensyukuri nikmat ALLAH walau sekecil-kecil nikmat itupun merupakan nikmat ALLAH yang diberi tidak semua kepada semua hambaNya.Sesetengah manusia hanya melihat nikmat ALLAH yang besar ,dan ada manusia yang mampu melihat nikmat kecil ALLAH hatta pada kerlipan mata.

Padahal ALLAH sudah janjikan dalam satu ayat dalam Al Quran,

 "Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras".( surah Ibrahim : 7 )

Nikmat ALLAH jika ditimbangtara di atas timbangan al mizan di Mashyar kelak dengan amal seorang hamba,belum mampu mengimbangi kesyukuran seorang hamba itu terhadap nikmat ALLAH itu.

Disebutkan dalam sebuah hadith yang diceritakan kembali oleh Al Habib Ali Al Jufri,beliau menceritakan tentang kisah seorang lelaki yang beribadah selama 500 tahun.Selama itu ,ia tidak pernah sekalipun bermaksiat kepada ALLAH.

''Amalmu sudah Aku terima,masuklah ke syurga dengan rahmat-Ku.''kata ALLAH.



Orang itu berkata, ''Wahai Tuhanku,bukan dengan rahmat-Mu,tetapi kerana amalku.Bukankah selama 500 tahun aku tidak pernah bermaksiat kepada-Mu Aku hanya taat dan beribadah kepada-Mu,dengan amalku itu aku berhak mendapatkan syurga.''


Padahal ,tanpa rahmat ALLAH, ia dimasukkan ke dalam lubang neraka ALLAH.

''Kalau kerana amalmu, hitunglah sekarang.''kata ALLAH.

Malaikat kemudian menghitung nilai ketaatan orang itu selama 500 tahun dan meletakkannya di salah satu lengan timbangan.Sementara,di lengan yang satunya lagi diletakkan nikmat mata.Ternyata, amalnya tidak mengimbangi kewajipan mensyukuri nikmat mata tersebut.

''Orang ini tidak menunaikan kewajipan bersyukur.Seluruh amalnya tidak cukup menebus kelalaiannya mensyukuri nikmat mata,''lapor malaikat.

''Kalau begitu,bawa ia ke neraka,''kata ALLAH.

''Wahai Tuhanku,ternyata benar,kerana rahmatMU.''kata orang itu.

''Dengan rahmat-Ku ,bawa ia ke syurga.''perintah ALLAH Taala.

Digerakkan hati untuk mencoretkan sesuatu di laman sesawang ini setelah lama bercuti.Sebelum ini banyak ilmu-ilmu yang didapati dikuliah ilmu dikongsikan di laman Facebook.

Semoga ALLAH mengurniakan istiqamah kepada diri untuk menulis sesuatu yang baik-baik sahaja.Dan mengikhlaskan segala tulisan ini kerana ALLAH bukan kerana 'LIKE' manusia,Takut juga banyak menulis status difacebook, di saat dilihat 'noti' penuh dengan 'LIKE' manusia,hati akan dimasuki penyakit riak dan ujub.Nauzubillahimin zalikh.

Semoga ALLAH melindungi kita semua daripada sifat mazmumah ini.

Cukup dulu sekadar ini.

Pendek namun semoga bermanfaat entry kali ini.

Diharap sahabat-sahabat pembaca dapat mendoakan al faqirah ilallah.

Tiada manusia yang tidak diuji oleh ALLAH Taala.

Kita tidak mungkin dapat mengubah sesuatu keadaan,namun kita mampu mengubah sikap kita menghadapi keadaan itu.

Jika dulu,sebut nama RASULULLAH, siapa sahaja menyebut kisah Rasulullah,pasti akan mudah mengalirkan air mata.Sejak diuji bertimpa-timpa,hinggakan doktor memberi pesanan jangan banyakkan menangis jika tidak mata al faqirah yang mana 'lacriminal gland' iaitu kalenjar yang berfungsi mengeluarkan air mata dan membuatkan mata kekal lembap akan kurang berfungsi lagi.

Semoga ada hikmahnya.Pernah diadukan hal ini kepada Murobbi dan zaujah Murabbi.
Sayu dan terharu mendengar kata-kata nasihat berbuar pujukan positif dari mereka,

Kata Murobbi,''Bersabarlah Hidayah,semua orang mungkin dikurniakan cinta kpd Baginda namun tidak semua dikurniakan 'rasa'.'' Semoga makbul doa Murobbi.

Al afwu minkum.Maaf di atas catatan yang tidak seberapa.Panjang umur dan kesempatan berjumpa lagi di lain entry.

Sebelum akhir,ingin al faqirah kongsikan sedikit pesanan.Kalam dari cucu cicit Rasulullah saw yang ke -39.

Kalam al Habib Umar bin Hafidz :




Teruslah berusaha untuk membuat senang hati rasulullah saw,ada 3 perkara yg dapat membuat hati Rasulullah senang : 




1."bersihnya hati":yaitu bersihnya hati kita dari sifat sombong,ujub,riya,dengki,benci dll,rasululllah saw bersabda:"jika engkau mampu menjalani hari tanpa ada rasa benci terhadap siapapun dihatimu maka lakukanlah ,krn itu adlh sunnahku,menjalankan sunnahku berarti mencintaiku,ia yg mencintaiku akan bersamaku di surga kelak"


2."menjalankan amanah":yaitu amanah-amanah yg rasulullah saw percayakan kpd ummatnya,semua perintah dan larangan rasulullah adlh amanah bagi kita,begitu juga sunnah-sunnah dan akhlaq Rasulullah,



3.menghilangkan sifat "keakuan":yaitu sifat egois dan mementingkan diri sendiri,hingga ia mempunyai prinsip terhadap saudara seimannya"aku adalah dia dan dia adalah aku,aku menyukai kebaikan baginya sebagaimana aku menyukai kebaikan bagi diriku sendiri"


AL faqirah ilallah khadimun 'ilm Siti NurHidayah. 20/4/13 = Hari Penamaan Calon PRU 2013

Hijau dihati. Ini kalilah (^_^)/''


Wassalamualaikum warahmatullah..  :) 

No comments:

Post a Comment