Jodoh yg Sejati Membawa Diri Makin Dekat dengan ALLAH dan Nabi

TIDAK SANGGUP HIDUP HINA TANPA PERJUANGAN BAHKAN RELA MATI SYAHID KERNA AGAMA DAN PERJUANGAN

------------MENDAMBa SYAHID fi SABILILLAH-----------

Wednesday, November 16, 2011

Tertawa dan Menangis

Bismillahirahmanirahiim..
Allahumma solli a’al saiyidina Muhammad wa a’la alihi wasohbihi wasalim
Amma ba’du.

‘’Dan sesungguhnya Dialah yang menjadikan orang tertawa dan MENANGIS’’(An Najm :43)

Malam ini,ana menangis.Untuk apa,ana pun tak tahu.Terasa sangat sedih dan sebak didada.Memang ALLAH ciptakan wanita sifatnya sensitif dan mudah emosi.Ana akui kenyataan itu.Namun kadang kala wanita akan menangis tanpa sebab.Sebenarnya agak kecewa dengan diri sendiri.Tak mampu sabar melawan ujian kecil yang ALLAH bagi,asyik mengeluh dan mengaduh pada ALLAH. Makin ujian datang.kenapa terasa makin ingin menjauh dari ALLAH.Aish,takkan nak merajuk kut dengan ALLAH kot.Ana duduk dibumi siapa? Yang bagi ana rezeki siapa? Yang masih membuatkan ana bisa berdiri saat ini siapa selepas ‘pitam’seketika tadi siapa?


‘’Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?’’Ar  Rahman:16


Bagi menguatkan diri,ana pasang musik terbaik AL Quran untuk menguatkan hati.Mendengar kalamullah bisa melembutkan hati.Sebelum tu,sejak dari pagi selepas kelas,terasa ingin menangis.ALLAH jua masih memberikan kesabaran.Biasa kalau di rumah,kalau rasa macam nak menangis,mula lah cari Ma dan Abah untuk berbual atau adik2 untuk mengenak ;P


Maaf,ana juga manusia biasa.Selalu kata2 mentor ana menjadi pembakar semangat di saat iman turun naik.’’Ingat seorang mukmin tidak harus lemah semangat apatah lagi putus asa,namun seorang mukmin biasanya akan iman yazid wa yanqus(iman turun naik).’’


Berputus asa itu sifat orang sesat.


’Dia (Ibrahim )berkata,’’Tidak  ada yang berputus asa daripada rahmat Tuhannya kecuali orang yang sesat’’(Al Hijr  15:56)

Tahajud jugak menjadi pengubat.Di saat malam menyepi,walau dalam kelelahan menahan rasa sakit gagahkan iman untuk secebis pengharapan pada ALLAH.Kerna menrasakan diri teramat banyak punya kesalahan.Dan adakala banyak kata yang tidak dikota.Ayat ke dua dan ketiga  surah As Saff diulang2.


’Wahai orang 2 yang beriman,mengapa kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan?? Itu sangatlah dibenci ALLAH seandainya kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan.’’

Allah..terasa lemah iman saat ini.Mohon agar diberikan kekuatan mendatangi masa masa depan.Terasa berat di dada.
Hmm..Kemudian ana belek meseg yang diterima oleh seorang sahabat beberapa hari yang lepas.Ukhti Raihan.

‘’Tanda ingatan Allah pada hambanya bukan dengan limpahan nikmat yang diberikan tapi pada ujian yang mendatang.Pernah suatu hari,Saidina Alibersa sedih kerna harinya tenang tanpa sebarang ujian.Dia menganggap ALLAH telah melupakannya pada hari itu kerna membiarkannyasenang tanpa diuji.Bersyukurlah kerna ALLAH masih memberi kita seribu ujian tanda ingatanNya pada kita agar tak dilekakan dengan dunia.Sabarlah dan berbaik sangkalah pada makhluq Allah yang lain.Moga2 kita dengan kesabaran yang sedikit ini mampu meraih redaNya yang hakiki.’’

Bagaimana ingin menjadi isteri seorang mujahid andai semangatmu tidak sekuat jiwa mujahidah???


Demi impian melahirkan seorang ulama(anak) kelak ,seharusnya walau ombak segila mana pun,harus gagahkan diri.Sekali sekala jatuh air mata.Bukan tanda lemahnya wanita.Tapi sebenarnya itulah sumber kekuatan untuk tetap bergantung pada ALLAH.Menyerahkan urusan pada ALLAH semata.


Dan berpatah ke belakang bukan jalan terbaik bagi membaiki kesilapan lalu namun sekali sekali toleh sektika untuk mengambil ibrah pada hal yang telah lalu.Bangunlah wahai isteri bakal pejuang!! Ingatlah betapa kau di dalam kesulitan ,pernahkah ALLAH berhenti berbelas kasihan dan memberi pertolongan padamu??


‘’Wahai sekalian orang orang beriman! Mintalah pertolongan pada ALLAH dengan bersabar dan solat.Kerna sesungguhnya ALLAH bersama oarng 2 yang sabar.’’ Al Baqarah :153




So,sabar yer dan doa banyak2 pada ALLAH yang Maha Mendengar dan Maha Memakbulkan doa hamba2Nya.
Sabar dan doa.Istighfar banyak2 pada ALLAH.


Orang yang arif akan hakikat ini tidak akan tertipu seperti Saidina Ali karahmallahu wajhah .Beliau diberitakan pernah berkata:’’Hai dunia   ,tipulah orang lain selainku.Aku telah menceraikanmu dengan talak tiga.Umurmu pendek,penghisabanmu sulit dan bahayamu sangat besar.Oh,betapa sedikit bekalku.Betapa panjangnya perjalananku dan betapa sunyi jalanku.’’


Zikirlah penawar hati.

Firman Agung ALLAH Azza Wa Jalla dalam suarah AR Ra’d 13:28
‘’Ketahuilah dengan mengingati ALLAH,hati akan menjadi tenang.’’

 Setiap manusia tidak lari daripada menghadapi pelbagai masalah. Bila kita merasakan tidak ada tempat mengadu, hilang arah tujuan, ingatlah sesungguhnya tidak ada daya dan upaya kecuali dengan pertolongan Allah.

Kembalilah kepada Allah, berserahlah sepenuhnya kepada Allah. Yakin lah Dia tidak pernah meninggalkan kita sendirian. Suburkanlah iman di hati dan selalu menginsafi diri. Sesungguhnya setiap ujian itu adalah pembuka jalan untuk kembali kepada Allah. Inilah caranya Allah menuntun kita agar tidak jauh daripadaNya.

Mintalah pertolongan daripadaNya dengan menggandakan kuasa sabar dan memperbanyakkan solat. Perteguhkan tawakkal dan redha dengan takdirNya. Kembalilah kepada Allah dengan memilih jalan kehambaan. InsyaAllah di situ akan ada tempat bagi melabuhkan jiwa yang kepenatan.

Dan ana juga akan sabar menunngu keputusan dari ALLAH.Menanti hari bahagia yang tidak tahu bila tarikhnya.Insya ALLAH.Mohon doa sahabat.:)

Meski adakalanya hati turut berbolak balik.Merasakan kekerdilan .Mampukah diri ini bersaing kelak dengan zauj yang entah siapa (^_<) :apabila dua2 turun dalam lapangan dakwah yang lebih luas kelak .Tambah2 bila sasaran dakwah lebih pelbagai.

‘’Hidayah,tak perlu menjadi penyaing jadilah pendukung dan pendamping terbaik.’’



Cewah..nak sedapkan hati ler tuh..hik..hik...
Kasihan kat bakal zauj kelak.’Terpaksa’ terima karenah ana yang banyak songeh dan sakit ini.

Semoga dipermudahkan urusan kami.

Buat sahabat ana yang sejak kebelakangan ini sering merujuk pada ana untuk memainkan tiga peranan:

1.Menjadi orang tengah untuk mencari pasangan
2.Menjadi penasihat untuk kahwin di usia belajar
3.Bagaimana nak menjaga hati dari tidak meminati seseorang??

Ana minta maaf terlebih dahulu.Ana bukan pakar cinta atau etc.Ana sendiri masih bertatih mencari  cinta sejati yang boleh menambah dekat dengan  Illahi.Cuma sedikit pandangan ana yang cetek ilmu dan iman senipis kulit bawang ini.

‘’Jadilah diri sendiri.Ia akan hadir apabila kita telah bersedia dan disediakan ALLAH.Dan perasaan itu tidak bisa dipaksakan.Jangan biarkan dirimu hanyut dengan perasaan.Namun olahlah perasaan itu berlandaskan acuan fitrah yang diberi ALLAH.Syariat Al Quran dan jalan sunnah jangan sekali kali ketepikan.Demi menjaga sekeping hati yang sering berbolak balik,mohon pada ALLAH agar diberi ketetapan hati.Sungguh hati itu milik ALLAH.Dan hidayat itu jua milik ALLAH.Namun Nurhidayah milik siapa??? Jeng..jeng..jeng..:D’’

Tips untuk menghilangkan kesedihan,belek AL  Quran,lauah pada ALLAH.Catatan atau tulis sesuatu pada cik kertas.Basuh baju dan berus kuat2 tapi jangan sampai terkoyak baju tu adik oii..atau telefon famili.Kalau ada adik2 kecil,bergurau dan kenak(mengenakan) mereka cukup cukup.(Tertakluk pada terma dan syarat.)Nasib baik ana ramai adik2.Nanti ada ulama(anak),boleh ajar merka nyanyi qasidah sama2 sampai paksa buat gaya nasyid.Ngeh..ngeh..ngeh..Ini tips ana sendiri jer tau.Terpulang.


Dah hepi balik. :D Maaf,ana cuba menjadi diri sendiri.Tapi kadang kala ter’tubik’(keluar) perangai lama yang suka merengek untuk benda2 yang kecik.Bdjek.:P..uhuk..uhuk..

Alhamdulilah, dah dapat mood balik nak study.Ada satu paper lagi.Dan bertimbun amanah lagi.Sama2 mendoakan umat.

K,assif.Jazakallah wahai ALLAH.
  
                 ‘’Dan sesungguhnya Dialah yang menjadikan orang TERTAWA dan menangis.’’(An Najm :43)

No comments:

Post a Comment